perjantai 30. elokuuta 2013

Things I love about Mexico

Moi murut! Aattelin tehä vähän yleispostausta meksikosta ja samalla pistän muutaman julkaisemattoman kuvan! Enjoy :) Kiitos muuten miljoonasti kaikista ihanista ja kannustavista kommenteista mitä ootte jättäny! Niitä on ihana lukee ja ne saa mut aina hymyilee :3 pusut teille <3

ps. mun instagram on LEHSARA kun sitä on kyselty!! :) Sieltä näkee kuvia mm mun koulukavereista :)


Poskisuukot on jotain mitä rakastan! Ihan sama onko kysesssä henkilö kehen tutustuit muutama sekunti sitten tai vaikka kaverinkaveri nii varmasti poskisuukotat sitä! Ja ihan sama onko henkilö jotenki tosi arvostetussa asemassa niin poskisuukotetaan silti:) Musta on mahtavaa ettei nää kato nenänvartta pitkin ketään vaa on kaikille ystävällisiä! Heti aamusta ku herään nii poskisuukotan mun äitii ku se vie mut kouluun ja sen jälkeen pitkin päivää saa poskisuukkoja. Se on jotenki nii piristävää ja ihanaa että varmasti yritän jatkaa tätä tapaa suomessa! Ja samalla ku näkee jonku henkilön ekaa kertaa ja poskisuukottaa sitä nii se jotenki rikkoo sen jään siinä välissä. Ihan uskomatona :)


Ruoka on taivas. Siis kun mulle kerrottiin että meksikolainen ruoka on maailman parasta ja että tacot tulee viemään sun sydämen nii en koskaa ajatellu sitä pahemmin mut sitku pääsin maistamaan erilaisia ruokia nii tajusin mistä kaikki oli puhunu. Rakastan tulista ruokaa ja täällähän sitä riittää :D Joka ruokaan pistetään chiliä ja salsaa ja limeä! Voisin syödä loputtomiin mekiskolaista ruokaa ja pyysinki jo mun perheeltä että ku palaan takas nii joka kuukaus ne lähettää mulle paketin meksikolaista ruokaa hahah :D Meksikolaiset ei muuten sano H kirjainta joten ne kirjottaa naurun aina jajajajaja ja nyt mäki oon alkanu! Näytti tosi tyhmältä aluks mun silmään mut nykyää se alkaa tulla mullaki automaattisesti ja ku suomalaisille kavereille kirjottaa nii pitää aina pyyhkii jajaj pois ja korjata se hahahlla :D Ja ei varmaan ees tarvi mainita miten mielissäni oon ku joka päivä saan tuoreita hedelmiä! Meiän talon vieressä on pieni ns pysyvä markkinarakennus jossa myydään kaikki hedelmiä ja meksikolaista ruokaa! Sieltä ku nappaan koulun jälkeen mangon 3-4 pesolla kera chilikuorrutteen niin eipä paljon paremmaks voi enään mennä! Plus että aamupalalla on aina papayaa ja ananasta.. oih rakastan


Meksikolaiset lapset sulattaa mun sydämen. Ne jotka tuntee mut suomessa tietää että pikkulapset ei oo mitenkää lähellä mun sydäntä tiettyjen kokemusten takia. Täällä mä kävin kuitenkin tutustumassa orpolastenkotiin ja yllätyin itekki älyttömän paljon miten sulosia ne lapset oli ja miten nopeesti aika meni niidenkaa. Kirjotan lastenkoti käynnistä tarkemmin myöhemmin! Mut se oli kyllä aika pysäyttävä kokemus. 


Espanja on niin kaunista ja sulavaa. Musta on niin ihanaa kuulla sitä päivät pitkät ja oppia joka päivä lisää! Nyt oon kans huomannu että pitkät enkunkieliset sanat on tosi lähellä espanjankielisiä. Jos niiden päätteitä muutta vähän tai lisää loppuun o kirjaimen nii se on espanjaa :D Ihanan helpottavaa ku pystyn nykyään entistä paremmin osallistua keskusteluihin ja mun perhe on hullun ylpee musta ja selittää kaikille tuttaville että miten mä kuukaudessa oon oppinu jo puhumaan suht hyvin haha :D Täältä tää tulee vähän kerrallaan ja päivä päivältä muuttuu paremmaks :) Plus että espanja on tosi hyödyllinen kieli maailmalla nii pystyy matkustelemaan enempiin paikkoihin varmuudella että tulee paikanpäällä ymmärretyksi!


Suomi ja suomenkieli on jotain mistä nää aina haluaa kuulla! Siinä vaiheessa ku kerron että suomi on todettu maailman toiseks vaikeimmaks kieleks mandariinikiinan jälkeen haluaa nää ihan innoissaan oppia sanomaan ees sanan suomee että voi kertoo kavereille että osaa puhua maailman toiseks vaikeinta kieltä:D Ja kun kerron että Hola on Moi ja Adios on Moimoi ei naurulla yleensä tuu loppua. Huvittaa aina kaikkia! Ja sama kun nää pyytää mua puhumaan vaikeimman suomenkielisen sanan minkä tiiän nii sanon yleensä 'epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhän' ja aina saa kuulla että ' ai toi on YKS sana!! Kuinka kaua sul meni et opit suomee? olitko 11 vai 14?' haha :D 



Nyt lähen viettämään perjantaiiltaa kavereidenkaa! Hasta luego !

Besos,Sara

10 kommenttia:

  1. Mä rakastan näitä postauksia! Tuolla on niin ihanan näköstä ja kuulosta et mä en kestä :DDD npostaukksia ootetaan oikeesti innolla!

    VastaaPoista
  2. *näitä postauksia

    VastaaPoista
  3. ihana postaus! toivottavasti pitkin vuottas tulee lisää tän tyylisii postauksia:) sen haluisin kysyä että puhutaanko meksikossa erilaista espanjaa kuten esim. argentiinan espanja eroaa aika paljonkin tästä "perus" espanjasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :3 ja varmasti tulee :-)! Joo puhutaan, taisiis se riippuu kans iha yleisesti missä päin meksikoa asuu ku täälläki on näitä murteita. Mut yleisesti ottaen eroo aika paljon ainaki espanjan espanjasta ku täällä s c z sanotaan ilman th äännettä! Paha sanoo miten eroo muista etelä-amerikan maista ku en oo kuullu niitä. Mut mulle on sanottu et colombian espanja on eteläamerikan maista lähimpänä meksikon espanjaa !:-)

      Poista
    2. Ja täällä käytetään eri sanoja joissain jutuissa ku esim espanjassa. Ku siellä 'te' on vosotros nii täällä se on ustedes :)

      Poista
    3. Ustedes on espanjan espanjassa monikosta "te" eli "vosotros" teitittelymuoto. Sama juttu kuin teitittelis yhtä ihmistä (usted) mutta toi on monikon teitittelymuoto. Vähän vaikee selittää :D Mutta todella ihana blogi ja rakastan myös meksikolaista ruokaa ja kulttuuria :)

      Poista
    4. Aa kiitos selvennyksestä tuli tarpeeseen mullakin!:) kiitos miljoonasti <3 mahtava kuulla! Tähän maahan ja sen sisältöön on kyllä helppookin helpompi rakastuu:-)

      Poista
  4. Voi ihanaa lukee Sara sun blogia ku oot aina niin positiivinen!!:) Kuvista päättelen sulla on ollu siellä ihan mielettömän ihanaa, jee!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee ihanaa :3 jep on kyllä ollu ihan upeeta! Kiitos Oona pus <3

      Poista