maanantai 17. kesäkuuta 2013

WHY MEXICO?

Moikka! 


Tällä puolen ruutua kirjottelee 17vuotias tyttö,jonka elämä muuttuu täysin tasan 34 yön jälkeen klo 7:40. Silloin nimittäin alkaa mun ensimmäinen kunnon sekkailu maailmalla: Vaihtovuosi Meksikossa. Tuntuu täysin hullulta ajatella että enään vähän päälle kuukaus ja mun unelma toteutuu vihdoinkin. En ees muista kuinka monta vuotta oon halunnu muuttaa pois suomesta, täysin erilaiseen ympäristöön. 

Kuka oon ja miks lähen Meksikoon?

Sara,17,Espoo. Käyn Vantaalla Vaskivuoren lukiota musiikkilinjalla, koska rakastan laulamista. Oon asunut 3 vuotta Ruotsissa ja vuoden Saksassa. Sen lisäks oon muuttanut 15 kertaa mun elämän aikana, ja uskon että se on vaikuttanut mun haluun muuttaa pois Suomesta. Oon matkustellu aika paljon ja nähny sen millasta voi olla jos asuu muualla kun täällä. Tottakai meillä on kaikki peruasiat aivan huikeen hyvin, mutta me suomalaiset ollaan yleisestä tosi sisäänpäinsuuntautuneita ja vaikeesti lähestyttävää kansaa. Jopa Ruotsiin mennessä huomaa eron tähän asiaan, mutta Meksiko on tässä täysi vastakohta suomelle. 
En oo ikinä aiemmin käyny Meksikossa, mutta oon kuullu paljon vaihtareilta sieltä, ja puhunu jo monen paikallisenkin kanssa, ja ne vaikuttaa uskomattoman ihanalta ja lämpimästi vastaanottavalta porukalta! En malttais millään odottaa sitä, että pääsen täysiin erilaiseen ilmapiiriin vuodeks. Myös espanjankieli kiehtoo ja se ruoka paikanpäällä, heh. Eikä se lämpökään pahitteeksi oo! 







Lähen Rotareiden kautta, ja paikka mihin meen on Pachuca Hidalgo. Se ei oo iso paikka Meksikossa, mutta Suomessa se nousis toiseks isoimmaks kaupungis väkiluvultaan. Siellä asuu n.20 000 ihmistä enemmän kun espoossa, eli n.275 000 ! Sitä ympäröi vuoret, jotka vaikuttaa siihen, ettei siellä ole niin kuuma kuin esim. viereisessä kapungissa. Mutta paikallisten mukaan alin lämpötila talvella on suurinpiirtein 14 celsiusta! Kelpaa todellakin mulle! 
Mun host-äiti otti muhu yhteyttä Whatsapissa heti kun oli saanu mun tiedot! Hän vaikuttaa uskomattoman ihanalta persoonalta ja nyt jo tuntuu kun tunnettais! Mun molemmat host-vanhemmat puhuu täydellisesti enkkuu mikä on erittäin harvinaista Meksikossa. Siinä perheessä on äiti,isä ja kaks tyttöä (97 & 96) ja dalmatialainen jonka nimi on cookie :3 96 syntynyt tyttö lähteen Taiwaniin vaihtoon, joten mä meen ns. hänen tilalle. Myös meille tänne suomeen tulee vaihtari Meksikosta! Meen katolilaiseen kouluun, joka vähän jännittää, mutta ei se paljoa menoa hidasta! Ps. Tuolta paikasta on n. neljän tunnin matka rannalle.. olis voinut toki oll lyhempiki mutta ois voinu olla pahimmillaan yli 20 tuntia ajamalla joten eipä oo valittamista!








Lento lähtee tosiaan siis 21.7 ja ette voikkaan uskoa kuinka paljon mua jännittää! 

xx,Sara

18 kommenttia:

  1. Vau hyvää matkaa kaunotar! :]

    VastaaPoista
  2. ei vitsi kuulostaa kivalle! itekki oon miettiny vaihtarivuotta jossain päin maailmaa, mutta en oo sit liikettäkään saanu asian eteen tehtyä... onneks vielä on aikaa :) jos tän blogin kautta saiskin sitten vielä lisää intoa!
    tosi huippua vaihtarivuotta sulle ja nauti mexicon lämmöstä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos sulla ois vaihtovuos 2014-2015 nii nyt ehit hakee Rotareiden kautta! Enkä oikeestaa voi ku vaa suositella sitä järjestöä kaikin puolin! siellä yleensä perheet on kans parempia,koska ne on vapaaehtosia eikä niille makseta siitä että ne toimii perheinä!
      heh toivottavasti saisit intoa siihen:3! Kiitos miljoonasti ja halit sulle!

      Poista
  3. Onnee sulle hirveesti matkalle!::) oon lukenu sun toista blogia ja vaikutat tosi kivalta:) paljon maksaa suunnileen rotareiden kautta? Ja oliko vaikeeta päästä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeij kiitti superisti!:)
      Oiii niin kiva kuulla :3 kiitoskiitoskiitos!! Mun vaihtovups tulee maksaa suunilleen 4000 euroo ja risat päälle! Rotareiden kautta on ehdottomasti halvin, koska se klubi joka lähettää nii satsaa siihen oppilaaseen pari tonniiki kenet ne lähettää maailmalle:) se riippuu ihan paikasta missä asut! Jos pienempi paikka nii helpompaa mut isommal paikkakunnalla tietenki enemmän hakijoit nii vaikeempaa päästä:/

      Poista
  4. Voi herranjestas oon niin kateellinen! :d Itekki PAKKO päästä joskus jonnekki, suunnitelmissa kyllä on parin vuoden päästä lähteä Australiaan 3-12kk:ksi töihin ja asumaan! :) Suomalaiset tosiaan on sisäänpäinsuuntautunutta ja ihmeen varautunutta väkeä, ite kun olen niin avoin, ja saatan kadulla hymyillä tuntemattomille jos sattuvat muhun päin katsomaan, ihan vaan hymyilemisen ilosta ja koska suomalaiset eivät sitä tee!! Aina pitää kulkea katse katukivetyksessä :D Katsekontaktihan saattaisi olla maailmanloppu. Toivottavasti jaksat/ehdit aktiivisesti päivittelemään tätä blogia sitten reissusta, tosi mielenkiintosta seurailla, minkälaista siellä sitten on! :)
    ps. seurailen myös sun toista blogia ja oot HURJAN taitava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :3 hei arvaa mitä! Ennenku sain tietää että mulla on mahollisuus lähtee vaihtoon nii oltii suunitelu mun kaverin kaa että muutetaa lukio jälkee vuodeks brisbaneen ja tehää duunaritöitä yms et pystytää asuu! Muutetaa kyl silti varmaa jos saadaa vaa tarpeek rahaa säästöö joten jos lähet ennen mua haluun tietää kaiken sun matkasta ;) kuulostaa älyttömän siistiltä!

      JOOO MÄ TEEN SAMAA:D välillä joki kääntyy kattoo sillee wtf tai sit muutevaa näyttää silt et ampuu mut koht mut ei se mitää xD onneks meitä on jotka yrittää muuttaa tätä! Äläpä...siis jos sattumalta kohtaa katsees varsinki jonku vanhemman kanssa nii ne kääntyy pois ku ois jotai pippurisumutetta sprayanny xD

      yritän parhaani ja oikeesti kyl päivitän mahd.useesti koska tästä tulee myös mun päiväkirja:)
      Oiii eikä:3 kiitos ihana! Kävin kurkkaamassa myös sun blogia ja se on ihana:3 osaisimpa mäki kuvata noin!

      Poista
  5. Moikka, vaikuttaa tosi jännältä toi matkas! (: Vuodenko sä siis oot poissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mooi! Heh sitä se varmasti tulee oleekkin! Yleensä vaihtarit on n.9-10kk mutta rotaryt on 11-12:) ja voin olla korkeintaan 363 päivää koska sillon selviin oleskeluluvalla!

      Poista
  6. JÄBÄL IHA MUKAVAT MAISEMAT! Tuun sit kyläileen ;) pus

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe ;) Uuu oot enemmä ku tervetullu! En malta venaa ! Puspus

      Poista
  7. Tsiisus miten voit olla noin kaunis?! näytät mun silmään ihan Natalia Sanchezilta (Serranon perheen tete) :) Hyvää vaihtovuotta!

    -Sara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vastasin sun toisene kommenttiin tähänki haha!:D

      Poista
  8. Hei muuten, onko sulla instagramia? :)

    -Sara

    VastaaPoista
  9. Olin sadas lukija ! :)
    www.robinerslifestyle.blogspot.com

    VastaaPoista