maanantai 14. heinäkuuta 2014

35, ei vaan 5 päivää kotiin

Mä alotin tän postauksen kirjotttamisen 35 päivää sitten, nyt siitä on kulunu kuukaus ja ehkä vihdoin mä saan tän valmiiks, heh. Musta ei oo pitkään aikaan kuulunu, se kai johtuu siitä että yritän nauttia täysillä näistä vikoista päivistä ja viikoista mitä mulle tänne Meksikon puolelle jää. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään että mun vaihtovuos alkaa olla päätöksessään. Päätöksessään?! Vastahan mä hyvästelin suomen. Vastahan mä laskeudun Meksiko cityn lentokentälle jännittyneenä siitä mitä vuosi tuo tullessaan. Ihan äskönhän mä vielä odotin hotellin aulassa perhoset vatsassa sitä miten mun ensimmäinen perhe tulee hakemaan mua ja millasia ne on. Aika lentää, aivan liian nopeesti ja nyt jo oon kuullu uusista vaihtareista jotka lähtee lauantaina meksikoon. Kateus.





Sanotaan että tää vuosi auttaa itsensä löytämisessä. Niin auttokin. Oon ymmärtäny itestäni paljon uusia asioita ja oon kasvanu. Oon oppinu uusia arvoja ja ymmärtäny mitkä mun entisistä arvoista ei ollukkaan ihan niin tärkeitä mitä kuvittelin. Mä oon askeleen lähempänä itteni ettimisessä ja se rauhottaa mua vähän, en oo enään yhtä eksyksissä mitä edellisvuonna olin. Nyt kans tiedän että haluan suorittaa lukion nopeesti ja kunnialla läpi että pääsen jatkamaan ja pääsen opiskelemaan ja keskittymään johonkin mikä mua oikeesti vie eteenpäin. Ja että pääsen matkustelemaan.

Täällä en jää päiväksikään tekemättä yhtään mitään ja yritän ottaa kaiken irti jokaisesta asiasta mitä teen. Ku mä liikun paikasta toiseen mä tarkkailen kaikkea ja mulle jääki muistiin kaikki paikat yksityiskohtineen ja hajuineen. Mä otan kaiken irti näistä ihanan sosiaalisista ihmisistä kun niitä vielä ympärillä on; mä hymyilen takasin, moikkaan hyvät huomenet ja toivotan hyvät päivät. Ei se maksa mulle yhtään mitään; päinvastoin niistä jää erittäin hyvä mieli. Kassajonossa kun joku alkaa kertomaan kuulumisiaansa mä kuuntelen ja keskustelen. Mä haluan tutustua vielä jokaiseen meksikolaiseen kehen pystyn.




Tunteet heittää pahempaa vuoristorataa mitä ikinä aiemmin. Mutta mä tiesin että näin tulee käymään. Mä luin että näin käy. Mä luin sen toisten vaihtareiden blogeista ja mullehan toitotettiin tätä jokaisessa rotarytapaamisessa. Mä tiesin tästä mutta mä en vaan koskaan osannu kuvitella että se tuntuis näinki pahalta ja että mä en oikeesti osais päättää ollakko ilonen vai surullinen. Paluu tuntuu välillä hyvältä, ihanaa päästä alottamaan elämä ns. uudestaan ja nyt ku mun synttärit oli ja meni niin nyt täysikäsenä pääsee kans totuttelemaan vähän erilaiseen elämään suomessa. Ihanaa että saan taas olla itsenäinen, tehä omat menoni ja huolehtii itestäni. Toivon että löydän töitä, en halua olla riippuvainen enään muiden rahasta. Muhun luotetaan eikä mulla ole järjestön sääntöjä joista pitää kokoajan huolehtia. Kaiken pitäis mennä hyvin. Mut sitten siellä on se yks mutka; paluukulttuurishokki. Eli sama shokki minkä kävin läpi tänne tultaessa, uudestaan? Pitääkö mun muka sopeutua suomeen? Mähän oon eläny siellä yli puolet elämästäni, eikö olis loogista että se paikka ois jo tuttu ja että sinne ois jo sopeuduttu aikoja sitten? Mutta se vaan ei mee niin. Monet sanoo että paluushokki on paljon pahempi mitä kulttuurishokki host-maahan mentäessä. Se on kai henkilökohtasta ja sittenhän sen näkee mitä tapahtuu. Ainoo mitä voin tehä on toivoa että se ei tulis, ainakaan kovin vahvana.




Ihanaa nähä perhe ja kaverit; mutta mitä jos ne ei ymmärräkkään että mä oon muuttunu? Mitä jos ne haluaa pistää mut samaan muottiin millanen olin tänne lähtiessäni? Mua pelottaa. Mulla on ihanan ymmärtäväisiä ihmisiä ympärilläni mutta niin on monella muullakin ollu ja niiltä saa päivittäin kuulla että ei niiden kaverit ja perhe vaan ymmärrä.




Mä haluun vaan kiittää vikaa kertaa kaikkia täällä siitä että ne on tehny mun vuodesta unohtumattoman. Tää vuos on ollu aivan varmasti kaikista paras mutta ehdottomasti myös kaikista raskain. Täällä on ollu porukkaa jotka on vieny mut mitä kauneimpiin paikkoihin, pistäny mut kokeilee vaikka mitä erilaisia ruokia ja ne on opettanu mulle näiden tapoja ja tässä muuten muutama!:

Kenkiä pidetään aina sisällä, ihmiset kattoo mua oudosti ainaku otan omani pois haha
Vessapaperia ei heitetä pönttöön vaan viereiseen roskikseen
Lähes jokaisessa talossa on kotiapulainen jos ei kaksi ja välillä autonkuljettaja
Laukkua/kameraa/takkia ei IKINÄ jätetä autoon, ikkunat rikotaan ja ne varastetaan heti. Kokemusta on.
Muutenkaan kehenkään tuntemattomaan ei luoteta.
Kaikkeen pitää aina lisätä Por favor, eli please koska muuten on tositositosi törkee
Jos sulla on ruokaa, kirjottamaton sääntö on että kaikki saa ottaa, ja pätee kans muihin, siitä vaan haha




Oon hehkuttanu tätä varmaan ihan liikaa mutta meksikolaiset on niin lämpimiä, sosiaalisia, vastaanottavia ja vähään tyytyväisiä ihmisiä että en olis ikinä uskonu. Täällä porukka jolla on talo tehty paperista voi sanoo että on maailman onnellisin niiden perheiden takia. Nää on opettanu mua entistä enemmän siitä että sä oot rikas jos sulla on paljon kavereita ja ihana perhe jotka rakastaa ja huolehtii susta. Sä oot rikas sillon sydämestäs, ja se tuo onnellisuutta. Rikas voi olla kans rahasta puhuen mutta rehellisesti, mä en enään nää siinä onnellisuutta.
On totta ettei kaikkia voi miellyttää, ja että joka maasta löytää ihmisä joka junaan ja ei kaikki täällä ookkaan kohdellu mua hyvin, mutta haluun kanssa kiittää niitä ihmisiä. Ne on auttanu ja opettanu mua arvostamaan entistä enemmän mun suomalaista perhettä ja kavereita. Ootte ihania! pusut




"No cambie, sólo aprendi. Y aprender no es cambiar, es crecer"
"I didn't change, I just learned. And learning isn't changing, it's growing up."




Mitä tässä voi vielä sanoo.. Kiitos teille jotka ootte jaksanu seurata mun blogia. Mulla on muutamat videot jotka haluut heittää tänne vielä mut se saa odottaa suomeen ja siihen ku kerron miltä musta tuntu palata. Hymyilyttää ajatus siitä että kohta pääsen mun rakkaiden pariin. Mua rauhottaa tosi paljon tieto siitä että Joulukuussa todennäkösesti pääsen taas takasin Meksikoon, muuten menisin ihan sekasin lähdöstä.




            Mä rakastan Meksikoa, mutta mä oon niin helvetin ylpeä suomalaisuudestani.


Sara

17 kommenttia:

  1. Oi, mikä ihana postaus! En malta oottaa mun reissua, joka alkaa sunnuntaina ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ❤️ vitsi toivon kaikkee parasta teille!!

      Poista
  2. Tätä postsusta on ootettu! Niin huippua ku oot saanu mahdollisuuden lähteä vaihtopn ja kun sulla on ollut niin mahtavaa siellä! Varmasti upea kokemus ,itsellänikin haaveissa päästä vaihtoon joskus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kiitos että oot jaksanu seurata :) toivon tosissaan että sullaki joku päivä tulee olee samat mahdollisuudet !!

      Poista
  3. Ihana ja tunteellinen postaus! Aiotko jatkaa enää mitään blogia? Olisi kyllä tosi kiva lukea sun postauksia ihan tulevaisuudessakin :)

    Ja toi oli aika jännä juttu, vähän ällöäkin ehkä, ettei paperia heitetä pyttyyn D: Niin ja sulla on muuten aika kadehdittava rusketus nyt :D Ei varmana kulu nopeaa pois kun oot vuoden sitä siellä Mexicossa muhitellut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo tarkoituksena ois tätä vielä hetki ja tuunausblogia heti ku oon Suomeen vähä asettunut :)

      Poista
    2. Ja haha oli se aluks vähä ällöö mut onneks ne siivoo sen monta kertaa päivää :) ja en mä enää ees oo nii ruskee :( höh haha

      Poista
  4. Heei! Oli ihan pakko tulla kommentoimaan kun nyt törmättiin ja kuulin että olit kirjottanu blogia - ei menny montakaan hetkeä kun sain luettua kaiken alusta loppuun. Voin vaan sanoa että wau kuinka upea kokemus sulla oli ja se ei koskaan katoa ja sen muistaa aina. :) Teki mieli kommentoida joka postaukseen kun tuli niin omat fiilikset mieleen mutta tiivistän nyt vaan tähän yhteen, haha. Taino haluun vaan toivottaa sulle tsempit tähän suomi elämään tottumiseen kun siinä menee oma aikansa mutta kyllä se siitä, hymyile ja kysy kuulumisia tuntemattomilta, se aiheuttaa hämmennystä mutta on hauskaa! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voiei en vaan lopeta hymyilemistä nyt!! Oot ihana ja kiitos tsempistä :) tosi helpottavaa tietää että on porukkaa joka oikeesti ymmärtää ja porukkaa joka on päässy tästä samasta tilanteesta yli. Oli tosi Kiva jutella ja joo haha :D pitää käydä hämmentämässä vähän :D hali!

      Poista
  5. Miten muuten ku teil oli se seurustelukielto tms.? :) Vai eikö kukaa rotaryn työntekijä tienny tejän jutust? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tienny, tai jos ties nii oli ystävällisiä ja ei sanonu mitää :D

      Poista
  6. millon tulee taas uutta postausta? :)

    VastaaPoista
  7. oon vähän liianki myöhässä näiden postauksien kanssa, mutta pidin tästä! sun vika lause on loistava. -v

    VastaaPoista
  8. Pieni tarina tähän, jos satut joskus lukemaan vanhojen postauksien kommenttja...
    Seurailin blogiasi vaihtarivuotes aluaikoina, tykkäsin jo silloin. Sitten lukeminen jäi, kunnes nyt taas löysin tänne. Elämä voi joskus todella yllättää, itselleni tarjoutui vuoden aikana mahdollisuus vaihtoon Epanjassa, Fuerteventuralla. Tietämättä paikasta muuta kuin nimen, lähdin ja rakastuin paikkaan, ihmisiin, espanjan kieleen ja kulttuuriin. En olis halunnut palata Suomeen, elämäni oli siellä. Joten voin ehkä sanoa, että osaan kuvitella mitä tunnet.. En tietenkään kokonaan, mutta jotain.
    Sun kuvat on kaikki ihanan elämänmakuisia, ja vau tuo tämän postauksen neljänneksi viimeinen! Siitä voi melkein aistia sen mitä tunnet Meksikoa kohtaan ja elämää siellä, ihan kuin kuuluisit sinne.. Kaikkea hyvää sinulle, kiitos että jaoit kokemuksiasi meille kaikille blogissasi! :)

    VastaaPoista
  9. Pieni tarina tähän, jos satut joskus lukemaan vanhojen postauksien kommentteja...
    Seurailin blogiasi vaihtarivuotes aluaikoina, tykkäsin jo silloin. Sitten lukeminen jäi, kunnes nyt taas löysin tänne. Elämä voi joskus todella yllättää, itselleni tarjoutui vuoden aikana mahdollisuus vaihtoon Epanjassa, Fuerteventuralla. Tietämättä paikasta muuta kuin nimen, lähdin ja rakastuin paikkaan, ihmisiin, espanjan kieleen ja kulttuuriin. En olis halunnut palata Suomeen, elämäni oli siellä. Joten voin ehkä sanoa, että osaan kuvitella mitä tunnet.. En tietenkään kokonaan, mutta jotain.
    Sun kuvat on kaikki ihanan elämänmakuisia, ja vau tuo tämän postauksen neljänneksi viimeinen! Siitä voi melkein aistia sen mitä tunnet Meksikoa kohtaan ja elämää siellä, ihan kuin kuuluisit sinne.. Kaikkea hyvää sinulle, kiitos että jaoit kokemuksiasi meille kaikille blogissasi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau !! Oon nii ylpee susta ku lähit sinne noin, ja niin ilonen siitä että mun ympärillä on ihmisiä jotka ymmärtää mua :) Kiitollinen siitä että oot tykänny lukea ja mun kuvista! Kiitos kuin myös, kaikkea hyvää takaisin ja muista nauttia elämästä ja antaa sydämen viedä sinne minne kuuluu ;)

      Poista